تعیین شاخص های مصرف انرژی در صنایع نفت

تعیین شاخص های مصرف انرژی در صنایع نفت
تعیین شاخص های مصرف انرژی در صنایع نفت
هدف از انجام این پروژه: بررسی شاخص های مصرف انرژی در واحدهای شیمیایی جهان جهت مقایسه با واحدهای داخل کشور
کارفرما: سازمان بهینه­ سازی مصرف سوخت
سال اجرا: 1382
محتوا:

ایران منابع عظیمی از انرژی را در اختیار دارد و انرژی نقش بسیار حساس و مهمی را در معادلات توسعه‌ی استراتژی­ها ایفا می‌کند. لذا درست مصرف کردن، درست تولید کردن، درست منتقل کردن و به­موقع مصرف کردن انرژی, ضرورتی غیر قابل انکار است.  

در راستای اجرای یک برنامه‌ ریزی توسعه‌ای و حرکت در راستای آن نیاز به شناخت وضعیت موجود و هدف ­گذاری وضعیتی در آینده هست. کمیتی که به برنامه­ ریزی آن در این راستا می‌تواند کمک کند، شاخص مصرف انرژی است.

گزارش تعیین شاخص های مصرف انرژی در صنایع نفت در دو بخش ارائه می­ شود. در فصول یک تا سه بخش اول گزارش به مطالعه و بررسی وضعیت انرژی و شاخص‌های مصرف انرژی در واحدهای پالایشگاهی ایالات متحده امریکا و کانادا و تعدادی از واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی کشورهای دیگر پرداخته می­ شود. در فصل چهارم بخش اول به مطالعه و استخراج شاخص‌ مصرف انرژی برای محصولات با اهمیت پتروشیمی (آمونیاک ، متانول و اتیلن و غیره) ‌پرداخته می ­شود.

شش فصل اول بخش دوم گزارش به روش­های بهینه ­سازی فرایندهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی از دیدگاه­های مختلف می ­پردازد. فصل هفتم فناوری­های جدید در عملیات پالایش را بیان می­ کند. در فصل هشتم مباحث مختصری در مورد مدیریت انرژی مجموعه پالایشگاه و پتروشیمی ارائه می گردد.

سه دستاورد اصلی پروژه تعیین شاخص های مصرف انرژی در صنایع نفت را می­توان در موارد زیر خلاصه نمود:
  1. بررسی وضعیت و شاخص های مصرف انرژی در پالایشگاه­های برخی از کشورهای دنیا
  2. محاسبه و تعیین مقادیر استاندارد شاخص­ مصرف انرژی برای محصولات پتروشیمیایی
  3. معرفی روش­های بهینه ­سازی حرارتی در واحدها، تجهیزات پالایشگاهی و مجتمع­ های پتروشیمی

با استفاده از نتیجه اول و دوم پروژه می ­توان میزان اختلاف مصرف انرژی در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی ایران را با کشورهای پیشرفته و مقادیر استانداردهای مربوطه مقایسه نمود. با بهره ­گیری از ابزارهای بهینه ­سازی معرفی شده در دستاورد سوم، می­ توان مصرف سوخت را در تجهیزا ت و فرایندهای وابسته به صنعت نفت مدنظر کاهش داد.

پیمایش به بالا